Există legătură între flora intestinală şi cancer?

Mă numesc Mircea, am 66 ani și sufăr de leucemie limfatică cronică (LLC) de 4 ani și diabet zaharat tip II. Boala aceasta este un cancer de sânge și afectează globulele albe (leucocitele), care cresc foarte mult ca și număr și invadează toți ganglionii. Acum fac tratament cu un preparat foarte scump, Ibrutinib, considerat a fi un medicament de ultimă generație, pentru că boala mea nu mai răspunde la schemele de chimioterapie clasică. Am ajuns aici, după un curs de aproximativ 3 ani al bolii, în care la început am fost doar urmărit, și mai apoi după ce leucocitele au crescut foarte mult, oncologul a început cu scheme clasice de chimioterapie, până când nu am mai răspuns la acest tratament. Se spune că tratamentul cu Ibrutinib este foarte eficient din punct de vedere al cancerului, dar pot să vă spun că are o grămadă de efecte adverse. În ultimul an, am avut o tulburare majoră de ritm cardiac și simţeam că nu mai am aer, de abia puteam urca câteva scări. Am fost internat la cardiologie, am primit tratament și a trecut acest episod. Ce m-a chinuit foarte mult au fost insă inflamația și durerea articulară de la nivelul mâinilor și genunchilor. Am fost la 2-3 reumatologi, care mi-au dat să încerc mai multe tipuri de antiinflamatorii, spunându-mi că inflamația și durerile articulare sunt fie din cauza reacțiilor adverse ale medicamentului, fie din cauza acumulării de acid uric în articulație. Tratamentele prescrise nu au avut efect,  mâinile mele continuând să fie atât de umflate încât abia mai puteam lucra cu ele. De profesie sunt artist plastic și mâinile sunt foarte importante în activitatea de zi cu zi.
În LLC  sunt afectate globulele albe, cu rol în apărarea organismului. În consecință, am avut  parte de multe infecții de sferă ORL, nu puteam respira pe nas noaptea și mai tot timpul aveam ganglioni foarte mari la nivelul gâtului.  Sunt foarte sensibil și culeg orice virus adus de oricine din familie. Am urmat foarte multe cure de antibiotice. Acum 4 luni, după ultima cură de antibiotic, am început să am multe scaune diareice (6-8/zi) și foarte des crampe abdominale. Am luat ce m-a sfătuit medicul meu oncolog, antibiotic intestinal, antisecretor, antidiareice, două feluri de probiotice, timp de aproape 3 săptămâni, dar fără nici un efect. M-am dus la Dr. Cătinean de la CM Diasan Cluj, medicul care m-a diagnosticat cu o inflamație nespecifică la nivelul intestinului subțire în urmă cu 5 ani, chiar înainte să-mi debuteze leucemia limfatică cronică. M-am gândit că poate are legatură cu diareea, care nu se mai oprea orice aș fi luat. Am fost rugat să-mi determin Calprotectina fecală din scaun și test pentru Clostridium Dificile, si apoi să merg la consultație. Când am ajuns la consultație, domnul Dr. Adrian Cătinean s-a uitat pe buletin și a văzut o valoare de 1260 ng/ml (valoarea normală <50), iar testul pentru Clostridium Difficile era negativ. Apoi a urmat o discuție lungă în care mi-a explicat despre rolul foarte important al florei intestinale în configurarea și antrenarea permanentă a sistemului imunitar, dar și în menținerea stării de sănătate a intestinului. Intestinul meu era inflamat încă de acum 5 ani, lucru dovedit de biopsia luată la colonoscopia anterioară. Părerea domnului Dr. Cătinean este că datorită multitudinii de antibiotice pe care le-am luat de când am leucemie, flora mea intestinală s-a dezechilibrat sever și în consecință intestinul meu s-a inflamat foarte tare și are mici “găurele” prin care intră o “tonă” de toxine în organism, ce ar fi cauza tuturor lucrurilor care mă chinuie acum- diareea, oboseala cronică și inflamația articulară. Deși mi se părea cumva neobișnuit, pentru că nu mai auzisem astfel de teorii care să lege intestinul de durerea articulară, m-am hotărât să încerc  tratamentul indicat de Dr. Cătinean și regimul alimentar extrem de atent alcătuit de nutriționista de la CM Diasan, Noemi Sofronie.
După ce am luat Mesalazină, Cortiment, Megasporebiotic și Colostru timp de 2 luni, pot să spun că diareea, inflamația articulară și oboseala cronică au dispărut în totalitate. Sunt foarte multumit că pot lucra cu mâinile și nu mai simt sfârșeala aceea care nu mă lăsa să fac mare lucru. În plus de asta, la controlul ecografic abdominal, ganglionii de aproape 4 cm pe care îi avem de ceva vreme acolo au dispărut, iar leucocitele care erau 40-50 mii au scăzut și ele la 30 mii. Dr. Cătinean mi-a spus că după părerea lui leucocitele vor scădea în continuare, deoarece prin medicația antiinflamatoare intestinală, Megasporebiotic și Colostru, vom repara dezechilibrul florei și vom stopa pătrunderea de toxine din intestin în sânge. Acest mecanism, după părerea dânsului, ar sta și la baza declanșării leucemiei cronice (LLC) pe care o am, mai ales că inflamația intestinală a fost dovedită înainte de apariția bolii.”
Mircea I, 66 ani
17 oct  2018
Dr. Adrian Cătinean
Mulțumim pacientului nostru, care ne-a împărtășit prin scrisoarea de mai sus povestea lui de boală și a tratamentului de succes al afectării intestinale, oboselii accentuate, dar mai ales a inflamației articulare la nivelul mâinilor. Faptul că inflamația intestinală și disbioza sunt cauze de declanșare ale unor tipuri de cancer, sunt lucruri dovedite în ultimii ani. Disbioza și inflamația intestinală produc endotoxemie metabolică marcată, ceea ce înseamnă că ne intoxicăm de fiecare dată când mâncăm, prin pătrunderea de LPS (lipopolizaharide) din interiorul intestinului în fluxul sangvin. Acest lucru duce la activarea sistemului imun, care prin mimetism molecular poate reacționa față de propriile articulații, fenomen pe care l-am bănuit a fi implicat și în cazul pacientului nostru. Tratamentul inflamației intestinale (Mesalazină, Cotriment) și al disbiozei prin Megasporebiotic au dus la dispariția inflamației articulare.
“Există o acumulare de dovezi care argumentează provocator că microbii exercită o varietate de funcții asupra fenomenelor de oncogeneză ale gazdei, progresie tumorală și răspuns la imunoterapie[1]. Astfel manipularea selectivă a microbiomului intestinal poate fi un factor esențial care ar trebui luat în considerare în războiul care se desfășoară împotriva cancerului. Perturbările relației intime dintre gazdă și bacteriile intestinale, cunoscută ca și disbioză, afectează oncogeneza, progresia tumorală și răspunsul la tratamentul oncologic. Disbioza se poate produce dintr-o  serie de cauze:
Ocupație directă de către microbi nedoriți din exterior- îndepărtarea florei comensale propriiRăspuns la îmbătrânirea imună odată cu avansarea în vârstăAntibiotice și fumat[2]
În cazul unor procese autoimmune, cum sunt bolile inflamatorii intestinale Crohn și rectocolita ulcerohemoragică (RCUH), integritatea epiteliului intestinal, a componentelor mieloide și limfatice sunt perturbate și cresc riscul de transformare neoplazică.[3]
Bibliografie:
[1] Sunil Thomas1,*, Jacques Izard2, Emily Walsh3 et al. The Host Microbiome Regulates and Maintains Human Health: A Primer and Perspective for Non-Microbiologists. Cancer Res. 2017 April 15; 77(8): 1783–1812. doi:10.1158/0008-5472.CAN-16-2929.
[2] Zitvogel L, Galluzzi L, Viaud S, Vetizou M, Daillere R, Merad M, et al. Cancer and the gut microbiota: an unexpected link. Science translational medicine. 2015; 7(271) 271ps1. doi: 10.1126/scitranslmed.3010473
[3]   Kamada N, Seo SU, Chen GY, Nunez G. Role of the gut microbiota in immunity and inflammatory disease. Nature reviews Immunology. 2013; 13(5):321–35. DOI: 10.1038/nri3430

 

thebughunter

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *