Cum pot să țin post cu lichide și la ce mă ajută?

Cea mai bună metodă de detoxifiere a organismului este postul cu lichide (fasting). Atunci când organismul nu este hrănit (nu primește energie din alimente), începe să “ardă” depozitele de grăsime pentru a le folosi ca sursă de energie (“arderea” grăsimii abdominale mai ales) și elimină toxinele din organism.

Beneficiile postului cu lichide sunt multiple:

  • Slăbit – grăsime abdominală (pentru steatoză hepatică)
  • Scade glicemia și rezistența la insulină (pentru diabet zaharat)
  • Scade Hipertensiunea arterială
  • Scade trigliceridele, colesterolul din sânge
  • Crește metabolismul, crește hormonul de creștere și adrenalina
  • Pentru sistemul nervos central (previne Alzheimer, Parkinson)
  • Antiaging, longevitate

Sunt mai multe modalități de a ține post cu lichide:

  1. Post intermitent (8/16 h): pe parcursul unei zile, mâncați într-un interval de 8 ore, iar 16 ore nu mâncați (se pot bea doar următoarele lichide: apă, ceai, cafea fără zahăr sau îndulcitor). Exemple de interval orar în care să mâncați: 9-17, 10- 18, 11-19, 12-20. Nu e nici o problemă dacă săriți peste o masă/gustare. Nu trebuie să fie ore fixe de mâncare (aceleași în fiecare zi).

Exemplu orar mese interval 11-19:

  • Ora 8/9: 1 cană de apă+ 1 cană de ceai sau cafea naturală cu puțin lapte
  • Ora 11: gustare
  • Ora 13-14: prânz
  • Ora 16: gustare
  • Ora 18.30: cină (până la 19)
  • Ora 20-21: 1 cană de ceai fără zahăr/îndulcitor

 

Alte variante de Post intermitent:

  • orar 6/18 (mănânci într-un interval de 6 ore și 18 h nu mănânci)
  • orar 4/20 (mănânci într-un interval de 4 h și 20  h nu mănânci- pentru câteva zile pe săptămână)

 

  1. Post cu lichide pentru 24 h

O zi pe săptămână beți doar lichide  (apă, ceai, cafea fără zahăr sau îndulcitor, supă clară strecurată) timp de 24 de ore. Exemplu: dacă mâncați cina joi la ora 18.00, urmatoarea masă va fi vineri la ora 18.00, timp în care beți doar lichidele menționate.

Sfaturi practice

  • Hidratare corespunzătoare: apă, ceai cu lămâie/scorțișoară (fără zahăr/îndulcitor).
  • Ceai verde/ cafea + scorțișoară- scad senzația de foame.
  • Foame- ocupați-va timpul cu ceva. Foamea vine și trece în “valuri”.
  • Activitate fizică/ antrenamente de intensitate scăzută: alergare ușoară, plimbare.
  • Dacă vă simtiti amețiți, hidratați-vă!
  • Dacă aveți crampe, luați suplimente cu Magneziu (500 mg/zi).
  • Dacă aveți dureri de cap, beți apă/supă + sare.
  • Dacă apar “borborisme”, beți apă mineral.
  • Daca aveți constipație, creșteți aportul de fibre (suplimente de Psyllium), fructe și legume în restul zilelor.
  • Postul nu este o scuză să mâncați orice în restul zilelor!

 

Noemi Sofronie nutriționist-dietetician

 

fasting2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *